Länk till startsidan

Kommunfullmäktige – aktuella beslut april 2024

Strategi för utvecklingen av Lunds stadskärna, Kraftringens investering i ett nytt kraftvärmeverk och årsredovisning för 2023. Det är några av ärendena som kommunfullmäktige beslutade om den 23 april 2024.

Samtliga sammanträdeshandlingar, som kallelser, tjänsteskrivelser och protokoll där yrkanden och reservationer framgår finns tillgängliga här på webben.

Här hittar du alla handlingar

Ny strategi ska bidra till utvecklingen av Lunds stadskärna

Strategi för utvecklingen av Lunds stadskärna har godkänts av kommunfullmäktige. Behovet av en långsiktig plan för stadskärnans utveckling lyfts i flera styrande dokument. I gällande översiktsplan framgår det exempelvis att stadskärnans unika värden behöver utnyttjas och utvecklas och befintliga stråk och platser stärkas och tydliggöras för att öka stadslivet.

Den nu beslutade strategin har arbetats fram i bred samverkan med olika aktörer inom och utanför kommunkoncernen. Syftet har varit att skapa en gemensam helhetsbild och en samlad riktning för stadskärnans utveckling. Strategin är uppdelad i fyra teman som beskriver olika aspekter av viktiga frågor att beakta:

• Stadsliv i Lund, forum för handel fest och vardagsliv
  • Rörelser i Lund, gångvänligt och tryggt genom stadskärnan
  • Det byggda Lund, byggnaderna som ramar in livet
  • Det gröna Lund, gröna värden och klimatnytta

Enligt strategin ska det urbana vardagsrummet i stadskärnan få ett särskilt fokus på gångtrafik, cykeltrafik och vistelse. Fordonstrafik sker med hänsyn till aktiviteter och rörelsefrihet för gående och vistelse. Särskilda zoner, där boende-, besöks- och tillgänglighetstrafik tillåts, utvecklas och utökas på de gåendes och cyklandes villkor med ambition om sänkt hastighet och mindre genomfartstrafik, ska utvecklas. Målsättningen är att minska trafikens negativa påverkan i stadsmiljön till förmån för ett utvecklat stadsliv och handel.

Strategin innehåller även en kartläggning av ett antal luckor i stadsväven som skulle kunna fyllas med antingen nya byggnader eller göras till offentliga platser. På detta sätt skulle utbudet i stadskärnan kompletteras, attraktiviteten höjas och fler vilja använda stadskärnan.

Tillsammans med berörda bolag och externa aktörer ska kommunen nu upprätta en handlingsplan för att genomföra insatser i stadskärnan utifrån strategin, har kommunfullmäktige beslutat.

Läs mer om strategin här:

Mer levande stadskärna med en ny strategi

Ja till nytt kraftvärmeverk för 2,7 miljarder kronor

Energibolaget Kraftringen AB, som ägs till 82,4 procent av Lunds kommun, vill investera i ett nytt kraftvärmeverk. Verket ska vara fossilbränslefritt och producera fjärrvärme, el och ånga. Det bedöms behövas för att stärka den regionala effektbalansen och skapa möjlighet för ägarkommunerna att växa. Det behövs även eftersom flera av Kraftringens nuvarande produktionsanläggningar har uppnått sin tekniska livslängd och snart inte kan möta de krav som kommer, främst inom miljöområdet. Investeringen beräknas ge lägre produktionskostnader men generera högre avskrivningar och räntekostnader de första tio åren. Kraftringen har skrivit till ägarkommunerna Lund, Eslöv, Hörby och Lomma och bett dem ta ställning till den planerade investeringen. Kommunfullmäktige i Lund har nu beslutat att ställa sig bakom investeringen.

Det nya kraftvärmeverket planeras i nuläget att byggas i Örtofta. Där finns redan i dag ett fliseldat kraftvärmeverk, och därför även en etablerad infrastruktur för bränsleförsörjning och fjärrvärme/el-distribution. Byggstart kan ske under 2025 och investeringskostnaden beräknas till 2,7 miljarder kronor i 2024 års prisnivå.

Årsredovisning för 2023: goda resultat trots en orolig tid

Bussarna försvann från Botulfsplatsen, Klostergården fick en tågstation, rekordmånga nya bostäder blev klara och Lund utsågs till landets miljöbästa kommun av Aktuell Hållbarhet. Dessa och många andra stora och små händelser sammanfattas i kommunens årsredovisning för 2023, som nu har godkänts av kommunfullmäktige.

I årsredovisningen konstateras att händelser och strömningar i omvärlden har i hög grad präglat Lunds kommuns och de kommunala bolagens verksamheter under 2023. Sverige befinner sig i en lågkonjunktur med en samhällsekonomisk utveckling som visat sig vara svår att bedöma. Trots detta har kommunkoncernen visat på en fortsatt stark utvecklingsförmåga. Ett aktivt omställningsarbete mot en högre effektivitet har också inletts i syfte att anpassa verksamheten till nya förutsättningar och ett ökat förändringstryck.

Ekonomiskt står kommunen finansiellt väl rustad inför framtiden. De två finansiella mål för god ekonomisk hushållning som gäller för kommunen och kommunkoncernen – att resultatet ska uppgå till minst två procent av skatteintäkter och generella statsbidrag samt att skulden ska uppgå till högst 60 procent av skatteintäkter och generella statsbidrag – har båda nåtts med marginal.

Vad gäller kommunens verksamheter bedöms tre av de fyra övergripande mål kommunfullmäktige beslutat om för åren 2022-2026 i hög grad kunna uppfyllas: en tillitsbaserad styrning och ledning, Sveriges tryggaste kommun och fler Lundabor i arbete. Det fjärde målet – klimatneutralitet 2030 – bedöms delvis kunna uppfyllas.

Vill du se mötet i efterhand?

Webbsändningarna från kommunfullmäktiges möten ligger kvar även efteråt. Några dagar efter mötet finns även en version med undertexter.

Här är webbsändningen

Kommunfullmäktige sammanträder nästa gång den 23 maj 2024.

Uppdaterad:

Dela sidan: